6. Περιορισμοί των Έμπειρων Διδακτικών Συστημάτων

Παρόλο που τα Ε.Δ.Σ. έχουν επιτυχία έστω και σε περιορισμένη κλίμακα, υπάρχουν αρκετά πρόβλήματα που πρέπει να λυθούν πριν ξεκινήσει η ευρεία εφαρμογή τους. Διάφοροι συγραφείς μίλησαν για μια μεγάλη κλίμακα περιορισμών που παρουσιάζουν τα Ε.Δ.Σ. Ένας σημαντικός περιορισμός,τον οποίο και θα μελετήσουμε, αφορά τις διαδικασίες μάθησης.

6.1 Περιορισμοί στις διαδικασίες μάθησης

Οι εκπαιδευτικές τεχνολογίες αποβλέπουν σε μια ευρεία κλίμακα εκπαιδευτικών στόχων, όπως να βοηθήσουν τους μαθητές να αποκτήσουν νέες δεξιότητες ή να κάνουν διαθέσιμα νέα θέματα στουν νέους μαθητές. Τα Ε.Δ.Σ. έχουν εστιάσει σε αντικείμενα διδασκαλίας επιπέδου δημοτικού ή γυμνασίου. Σ' αυτή την λογική πιθανόν ο πιο σημαντικός περιορισμός των Ε.Δ.Σ. είναι ότι μπορούν να σχεδιαστούν μόνο για λίγες περιοχές θεμάτων. Ένα αποδοτικό Ε.Δ.Σ. απαιτεί να διαθέτει πανσοφία, δηλαδή να κατέχει πάρα πολύ καλά τα θέματα που πρόκειται να διδάξει. Έτσι τα πιο επιτυχημένα Ε.Δ.Σ. έχουν αναπτυχθεί για απλούς "κλειστούς κόσμους" και διαδικαστικές δεξιότητες όπως η επίλυση μικρών προβλημάτων μαθηματικών ή λογικής. Αυτοί είναι οι ευκολότεροι τομείς για τους οποίους είναι απλή υπόθεση η ανάπτυξη Ε.Δ.Σ., επειδή η γνωστικές επιστήμες παρέχουν επεξεργασμένες αναλύσεις απαιτήσεων ικανοτήτων γι' αυτούς. Έμπειρα Διδακτικά Συστήματα για τομείς που δεν είναι πληρως κατανοητοί ή πλήρως καθορισμένοι δεν έχουν αναπτυχθεί με επιτυχία. Τέτοιοι τομείς είναι η Ιστορία και οι Κοινωνικές Επιστήμες, για τους οποίους απαραίτητη προυπόθεση για ένα αποδοτικό Ε.Δ.Σ. είναι η κατανόηση της φυσικής γλώσσας.

Οι περιορισμοί των Ε.Δ.Σ. μπορούν να ερμηνευθούν ασθενώς ή ισχυρά. Μια ασθενής ερμηνεία υποστηρίζει ότι τα αποδοτικά Ε.Δ.Σ. είναι για την ώρα περιορισμένα σε τομείς οι οποίοι είναι σχετικά απλοί και ίσως περιορισμένου ενδιαφέροντος. Αλλά μια ασθενής ερμηνεία υποστηρίζει επίσης ότι τελικά, Ε.Δ.Σ. θα αναπτυχθούν και για πιο ενδιαφέροντες τομείς. Αυτά τα Ε.Δ.Σ. πιθανόν θα βασίζονται σε νέες ανακαλύψεις και εξελίξεις που θα προέρχονται από την έρευνα της τεχνητής νοημοσύνης και των γνωστικών επιστημών. Από την άλλη πλευρά μια ισχυρή ερμηνεία των περιορισμών των Ε.Δ.Σ υποστηρίζει ότι μπορεί ποτέ να μην καταστεί δυνατή η ανάπτυξη Ε.Δ.Σ. για πραγματικά ενδιαφέροντες τομείς. Για παράδειγμα ένας από τους λόγους που υπολογισμοί ρουτίνας δεν είναι πλέον σημαντικοί ώς αντικείμενο διδασκαλίας στα μαθηματικά, είναι ότι μπορούν να γίνουν αυτόματα από μηχανές. Έτσι η διδασκαλία νέων δεξιοτήτων αποκτά μεγαλύτερη σημασία. Συνεπώς η ισχυρή ερμηνεία των περιορισμών των Ε.Δ.Σ. δεν αρνείται ότι νέες εξελίξεις στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης θα φέρουν πρισότερα θέματα στην περιοχή των Ε.Δ.Σ. Η ισχυρή ερμηνεία πιστεύει μαλλον ότι η πλήρης αυτοματοποίηση θα υποβαθμίσει τα θέματα αυτά ώς αντικείμενα διδασκαλίας. Καθώς τα Ε.Δ.Σ. βελτιώνονται, τα αποτελέσματα που προκαλούν στις διαδικασίες μάθησης θα επεκτείνονται ανάλογα, αλλά η αξία αυτών των αποτελεσμάτων θα μειώνεται την ίδια στιγμή.


Περιεχόμενα, αρχική, προηγούμενη, επόμενη σελίδα.