5. Επιτυχία των Έμπειρων Διδακτικών Συστημάτων
Τα περισότερα Ε.Δ.Σ έχουν χρησιμοποιηθεί
σε πολύ μικρή κλίμακα, και μόνο λίγα από αυτά έχουν ελεγχθεί πλήρως. Από
αυτά μόνο λίγα παρουσίασαν σημαντικά αποτέλεσματα όσον αφορά τη βελτίωση
των μαθητών. Τα επιτυχημένα Ε.Δ.Σ έχουν περιοριστεί κυρίως στον τομέα των
μαθηματικών και των θετικών επιστημών, όπου είναι ευκολότερη η ανάπτυξη
και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για τους
οποίους τα Ε.Δ.Σ. παρουσίασαν αξιόλογα αποτελέσματα και επιτυχίες, έστω
και σε μικρή κλίμακα. Αναφέρουμε ορισμένους από αυτούς :
- Καθοδηγητική Ανάδραση (Feedback). Αυτό
που προσδίδει μεγάλη ισχύ στα Ε.Δ.Σ. είναι ίσως η δυνατότητα που έχουν
να παρέχουν λεπτομερή καθοδηγητική ανάδραση. Τα Ε.Δ.Σ. μπορούν να οδηγούν
και να μοντελοποιούν την επίλυση προβλημάτων σε ατομικά επίπεδα συλλογισμού.
Η δυνατότητα αυτή διαχωρίζει τα Ε.Δ.Σ. από τα άλλα συστήματα διδασκαλίας
με τη βοήθεια υπολογιστή.
- Έλεγχος της μάθησης Αν και μερικά Ε.Δ.Σ. παρέχουν περιορισμένες
επιλογές στο μαθητή, στα περισότερα η αλληλεπίδραση με τους μαθητές ελέγχεται
πλήρως από το λογισμικό. Στις περισότερες περιπτώσεις το Ε.Δ.Σ. επιλέγει
την επόμενη άσκηση ή πρόβλημα, αποφασίζει το πότε ο μαθητής χρειάζεται
βοήθεια και υποστίριξη για την λύση ενός προβλήματος και καθορίζει την
φύση της πληροφορίας που λαμβάνει ο μαθητής. Ωστόσο οι μαθητές μπορούν
να προσαρμόζουν την πληροφορία. Για παράδειγμα μπορούν να ζητούν περισότερες
εξηγήσεις. Η ελευθερία που τους παρέχεται όμως είναι
αρκετά περιορισμένη. Η αρχή για πλήρως ελεγχόμενη καθοδήγηση ανακλά μια
άμεση αντίληψη ότι ένας ικανός καθοδηγητής είναι σε καλύτερη θέση να παίρνει
αποφάσεις σχετικά με τις πληροφορίες που οι μαθητές χρειάζεται να γνωρίζουν, πιο αποδοτικά απ'
ότι ο μαθητής μόνος του. Βεβαίως αυτό προυποθέτει ότι ο καθοδηγητής γνωρίζει
τι ακριβώς ο μαθητής επιθυμεί να μάθει και ακόμη γνωρίζει και το επίπεδο
γνώσεων του μαθητή. Το Μοντέλο Ειδικού και το Μοντέλο Μαθητή ικανοποιούν
την παραπάνω προυπόθεση και έτσι πληρούνται οι απαιτήσεις για την πλήρως
ελεγχόμενη καθοδήγηση της μάθησης.
- Άμεση ανάδραση Ένα χαρακτηριστικό
των Ε.Δ.Σ. είναι ότι η παροχή καθοδηγητικής ανάδρασης ενεργοποιείται αυτόματα
όταν ο μαθητής αντιμετωπίζει δυσκολίες ή βρίσκεται σε αδιέξοδο. Όλα τα
Ε.Δ.Σ. είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να είναι σε θέση να καταλάβαίνουν όσο
το δυνατόν συντομότερα ότι ο μαθητής βρίσκεται σε αδιέξοδο, και να παρέχουν
άμεση βοήθεια.
- Έυκολη τοποθέτηση στη αίθουσα διδασκαλίας
Αν και τα Ε.Δ.Σ. έχουν επιτυχία λόγω της συνέπειας που παρουσιάζουν ως
προς τις διάφορες θεωρητικές αρχές της διδασκαλίας και της μάθησης, υπάρχουν
και άλλοι πρακτικοί λόγοι εξίσου σημαντικοί. Ο πιο απλός λόγος είναι ότι
η ύπαρξη των Ε.Δ.Σ. ταιριάζει απόλυτα στις υπαρχουσες αίθουσες διδασκαλίας.
Τα Ε.Δ.Σ. συμφωνούν με την πρακτική των αιθουσών διδασκαλίας ως προς δύο
απόψεις τουλάχιστον. Πρώτον οι στόχοι που έχουν τα Ε.Δ.Σ. συμπεριλαμβάνονται
ήδη στα προγράμματα σπουδών και δεύτερον υοθετούν δημοφιλείς μεθόδους διδασκαλίας.
Ωστόσο υπάρχουν και συστήματα τα οποία είναι προσανατολισμένα σε νέες μεθόδους
διδασκαλίας και νέους στόχους σε ότι αφορά την διαδικασία της μάθησης.
Τα συστήματα αυτά, αν και παρουσιάζουν αρκετό ενδιαφέρον για ερευνητικούς
σκοπούς δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποδοτικά στις παραδοσιακές αίθουσες
διδασκαλίας.
Περιεχόμενα, αρχική,
προηγούμενη, επόμενη σελίδα.