Πληροφορίες μαθήματος
Κωδικός
ΠΚ1007
Όνομα
Κοινωνική Επιχειρηματικότητα
Πρόγραμμα
Προπτυχιακό
Περιοχή
Μαθήματα Επιλογής Άλλων Επιστημών
Περιγραφή
Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών/τριών στις βασικές έννοιες, αρχές και επιδράσεις της κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Καθώς η κοινωνική επιχειρηματικότητα τίθεται στο επίκεντρο των πολιτικών για την ανάπτυξη και τη συνοχή και τα μοντέλα των κοινωνικών επιχειρήσεων, αποκτούν όλο και μεγαλύτερη απήχηση, ειδικά μετά το πέρας της μεγάλης οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, στην Ε.Ε., αλλά και διεθνώς, το μάθημα, προσφέρει τις βασικές γνώσεις και παρουσιάζει σύγχρονα παραδείγματα και πρακτικές. Μέσα από το μάθημα, οι φοιτητές/τριες εκτιμάται ότι θα γνωρίσουν νέες και εναλλακτικές διαστάσεις της επιχειρηματικής σκέψης και πρακτικής και ανεξάρτητα από το πεδίο ειδίκευσης, θα μπορούν να κατανοήσουν και να αξιολογούν την επιχειρηματικότητα ως ένα μέσο για την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων, για την κοινωνική καινοτομία και τη δημιουργία οικονομικής, αλλά και κοινωνικής αξίας. Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του μαθήματος επεξηγούνται οι βασικές έννοιες και θεωρίες για την κοινωνική οικονομία και επιχειρηματικότητα, οι διαφορές ανάμεσα στο κοινωνικό επιχειρείν και σε πιο παραδοσιακές μορφές επιχειρήσεων, οι αρχές σχεδιασμού και ανάπτυξης μίας κοινωνικής επιχείρησης, ζητήματα οργάνωσης, διαχείρισης καινοτομίας, μάρκετινγκ και ηγεσίας για τις σύγχρονες κοινωνικές επιχειρήσεις, οι προκλήσεις, οι ευκαιρίες και οι κύριες τάσεις και πρακτικές στο οικονομικό - κοινωνικό περιβάλλον της Ελλάδας και της Ε.Ε. κ.ά.. Το μάθημα θα γίνεται με διαλέξεις, και θα αφορά τόσο παραδόσεις της θεωρίας αλλά και δραστηριότητες και συζήτηση πάνω σε δημοσιεύματα, παραδείγματα - μελέτες περίπτωσης, εμπειρικά στοιχεία και σχετικές μελέτες - ερευνητικές εκθέσεις.
Οι κύριοι θεματικοί άξονες στο πλαίσιο του μαθήματος είναι οι εξής:
• Κοινωνική οικονομία και επιχειρηματικότητα: Βασικές έννοιες και η ελληνική και διεθνής εμπειρία.
• Ιστορική εξέλιξη και ιδεολογικές προσεγγίσεις της κοινωνικής οικονομίας.
• Koινωνικές επιχειρήσεις και κοινωνική επιχειρηματικότητα: Θεωρητικό πλαίσιο, εναλλακτικά επιχειρηματικά μοντέλα, oργάνωση, μαρκετινγκ και ηγεσία σε σύγχρονα παραδείγματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, κατάρτιση επιχειρηματικού σχεδίου, βασικοί πόροι και μέσα χρηματοδότησης, η μέτρηση του κοινωνικού αντικτύπου.
• Κοινωνική καινοτομία: Τύποι, σημασία για την επιχείρησης και την ανάπτυξη, πολιτικές διαχείρισης, επιδράσεις και αποτελέσματα.
• Δημόσια πολιτική για την στήριξη της κοινωνικής οικονομίας και της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και την Ε.Ε..
Μαθησιακοί στόχοι:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες:
- θα γνωρίζουν και θα κατανοούν τις πολλαπλές μορφές και τους διαφορετικούς τύπους επιχειρήσεων που περιλαμβάνει ο τομέας της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας (ΚΑΛΟ).
- θα αναγνωρίζουν την ιστορική εξέλιξη του τομέα στην Ελλάδα, το βασικό θεωρητικό πλαίσιο και σημαντικές σχετικές έννοιες.
- θα γνωρίζουν βασικές αρχές οργάνωσης, στρατηγικές και μοντέλα ανάπτυξης των κοινωνικών επιχειρήσεων.
-θα αντιλαμβάνονται την έννοια της κοινωνικής καινοτομίας και τις εκφάνσεις της σε διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα.
- θα γνωρίζουν του Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και πώς οι σύγχρονες κοινωνικές επιχειρήσεις, μπορούν να συνδράμουν στην υλοποίηση τους.
- θα έχουν γνώση για τις οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές, τεχνολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι σύγχρονες κοινωνικές επιχειρήσεις σε ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο.
- θα έχουν λάβει γνώση για τις κύριες πολιτικές για την ανάπτυξη της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας και την ενίσχυση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και θα αναγνωρίζουν τη συμβολή των ευρωπαϊκών και διεθνών οργανισμών καθώς και των αστικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών κινημάτων στη διαμόρφωσή των στόχων και αποτελεσμάτων της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.
Αξιολόγηση:
Μέθοδοι αξιολόγησης:
- Εργασία (project) και παρουσίαση: Bonus ως +2 μον.
- Ερωτήσεις ανάπτυξης – γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου (100%)
Τα κριτήρια αξιολόγησης θα προσδιορίζονται ακριβώς και θα είναι προσβάσιμα στην σελίδα του μαθήματος.
Βιβλιογραφία:
Προτεινόμενα Συγγράμματα στο Eudoxus:
1. Κοινωνική οικονομία και κοινωνική επιχειρηματικότητα: Η ευρωπαϊκή και η ελληνική εμπειρία, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 94700732, Έκδοση: 1/2020, Συγγραφείς: Λιαργκόβας Παναγιώτης Γ., Αποστολόπουλος Νικόλαος, Δερμάτης Ζαχαρίας, ISBN: 9789601686691
2. Κοινωνική Επιχειρηματικότητα, Μια Σύγχρονη Προσέγγιση στη Δημιουργία Κοινωνικού Κεφαλαίου, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 16674, Έκδοση: 1η έκδ./2010, Συγγραφείς: Brooks,Χασσίδ Ι.,Φαφαλίου Ειρ., ISBN: 9789606970467
3. Επιχειρηματικότητα και Κοινωνική Οικονομία, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68369937, Έκδοση: 1η/2017, Συγγραφείς: Σαρρή Κατερίνα, Τριχοπούλου Άννα, ISBN: 9789604186815
Συμπληρωματική βιβλιογραφία:
Ζαϊμάκης, Γ., Νικολαΐδης, Ε., επιμ. (2022). Μελέτες για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία. Προσεγγίσεις, προκλήσεις, εφαρμογές. Περιφέρεια Κρήτης - Πανεπιστήμιο Κρήτης. Ηράκλειο: Εργαστήριo Κοινωνικής Ανάλυσης & Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας και Εργαστήριo Πολιτικής Οικονομίας & Οικονομικής Ανάπτυξης.
Καβουλάκος, Κ., Γριτζάς, Γ., (2015). Εναλλακτικοί Οικονομικοί και Πολιτικοί Χώροι. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, διαθέσιμο ελεύθερα στο https://repository.kallipos.gr/handle/11419/6131
Κλήμη - Καμινάρη, Ο., Παπαγεωργίου, Κ. (2010) Κοινωνική Οικονομία. Μια πρώτη προσέγγιση. Αθήνα: Ελληνοεκδοτική.
Παπαγεωργίου, Κ. Λ. (2007). Βιώσιμη συνεταιριστική οικονομία (θεωρία και πρακτική). Β΄ έκδοση, Αθήνα: Εκδόσεις Σταμούλης.
Brooks, A.C. (2010). Κοινωνική Επιχειρηματικότητα. μετάφραση Σοκοδήμος Α. Αθήνα: εκδόσεις Έλλην.
Beugré C. (2017). Social Entrepreneurship: Managing the Creation of Social Value. Routledge; 1st edition.
Malhotra, N. (2022). Frontiers in Social Innovation: The Essential Handbook for Creating, Deploying, and Sustaining Creative Solutions to Systemic Problems. Harvard Business Review Press.
Moulaert, F., Ailenei, O. (2005). “Social Economy, Third Sector and Solidarity Relations: A Conceptual Synthesis from History to Present”. Urban Studies, 42:11, 2037-2053.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
• International Journal of Social Entrepreneurship and Innovation
• Journal of Social Entrepreneurship
• Journal of Social and Economic Development
• Project leadership and Society
• Review of Social Economy
• Sustainable Technology and Entrepreneurship
• Technology in Society
ECTS
6
Προαπαιτούμενα
-
Προτεινόμενα
-
Ιστοσελίδα μαθήματος