Επιχειρηματική Αξιοποίηση Ερευνητικών Αποτελεσμάτων και Διανοητική Ιδιοκτησία
Πρόγραμμα
Προπτυχιακό
Περιοχές
Μαθήματα Επιλογής Άλλων Επιστημών
Πληροφορική και Κοινωνία
Περιγραφή
Το μάθημα εδράζεται στην ανάγκη εστίασης στο τρίπτυχο: καινοτομία – διανοητική ιδιοκτησία – επιχειρηματικότητα. Γίνεται παρουσίαση της ταξινόμησης και μέτρησης της καινοτομίας, των περιπτώσεων προστασίας της διανοητικής ιδιοκτησίας και δίνεται έμφαση στην δημιουργία καινοτόμου επιχειρηματικότητας μέσω της διανοητικής ιδιοκτησίας. Επιπροσθέτως σκοπός του μαθήματος είναι η διδασκαλία των δυνατοτήτων εμπορικής αξιοποίησης των ερευνητικών αποτελεσμάτων. Ο αλληλένδετος κρίκος των ερευνητικών αποτελεσμάτων, της διανοητικής ιδιοκτησίας και εν τέλει της δημιουργίας καινοτόμου επιχειρηματικότητας. Βασικός μαθησιακός στόχος είναι η εκμάθηση του τρόπου με τον οποίον η ερευνητική διαδικασία συναντά την επιχειρηματική δραστηριότητα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η δημιουργία τεχνοβλαστών, νεοφυών επιχειρήσεων, καθώς και η κατοχύρωση πατεντών.
Περιεχόμενο Μαθήματος:
1) Βασικά Χαρακτηριστικά και Διακρίσεις της Καινοτομίας, Στατιστική της Καινοτομίας
2) Καινοτομία και Τεχνολογική Αλλαγή
3) Κύματα Καινοτομίας
4) Εμπορικά Σήματα, Βιομηχανικά Σχέδια, Δικαιώματα Δημιουργού, Γεωγραφικές Ενδείξεις
5) Λογισμικό Ανοιχτές Τεχνολογίες
6) Οργάνωση Εκπόνησης Εργασίας-Παρουσίαση Εργασίας
7) Πατέντες (Διπλώματα Ευρεσιτεχνιών)-Τεχνολογικές Άδειες
8) Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας/ Άτυπη Πρόοδος
9) Το Θεσμικό Πλαίσιο περί Διανοητικής Ιδιοκτησίας σε Διεθνές, Ευρωπαϊκό και Εθνικό επίπεδο
10) Διανοητική Ιδιοκτησία και Επιχειρηματικότητα
11) Η Αλληλένδετη Σχέση Ερευνητικών Αποτελεσμάτων, Ακαδημαϊκού Χώρου και Επιχειρηματικότητας
12) Ο Καθοριστικός Ρόλος των Πανεπιστημίων στην Τοπική Ανάπτυξη μέσω της Δημιουργίας Τεχνοβλαστών και Νεοφυών Επιχειρήσεων
13) Μειονεκτήματα και ελλείψεις της Ακαδημαϊκής Επιχειρηματικότητας/ Τελική Επανάληψη
Αξιολόγηση:
100% Γραπτή Εξέταση στο τέλος του εξαμήνου που περιλαμβάνει : Ερωτήσεις Ανάπτυξης και Κρίσης
Γραπτή τελική εξέταση (100% του βαθμού ή 70% του βαθμού για όσους κάνουν την προαιρετική εργασία. Στις παραπάνω περιπτώσεις συνεισφέρει ξεχωριστά ανά περίπτωση και η πριμοδότηση παρακολούθησης 10% των 2/3 των διαλέξεων)
- Προαιρετική Ατομική ή Ομαδική Εργασία και Παρουσίαση της (συνεισφορά 30% του βαθμού). Οι φοιτητές καλούνται να γράψουν ένα ακαδημαϊκό κείμενο (κατάλληλα δομημένο με βιβλιοαναφορες, και σχολιασμό) πάνω σε ένα θέμα σχετικό με την ύλη του μαθήματος.
-Πριμοδότηση παρακολούθησης των 2/3 των διαλέξεων (10%)
-Προαιρετική (Άτυπη-Εθελοντική) Πρόοδος στα μέσα του εξαμήνου-Προσομοίωση Τελικής Εξέτασης (βιωματική προσέγγιση) -Ο ρόλος της προόδου έχει μόνο θετικό πρόσημο.
Σε συνεργασία με το Συμβουλευτικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κρήτης, η διαδικασία αξιολόγησης προσαρμόζεται κατάλληλα στους-στις φοιτητές-τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Βιβλιογραφία:
Προτεινόμενα Συγγράμματα στο Eudoxus: 1. ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ & ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 1104, Έκδοση: 1η έκδοση/2010, Συγγραφείς: ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΑΣ, ΜΠΑΚΟΥΡΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ISBN: 9789606706332 2.Επιχειρηματικότητα, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 94645251, Έκδοση: 1η έκδ./2020, Συγγραφείς: Neck Heidi, Neck Christopher, Murray Emma (Συγγρ.) - Τσίτσκαρη Έφη, Σταμπουλής Γιώργος (Επιμ.), ISBN: 9789605863418 3.Η στρατηγική διαχείριση της τεχνολογίας και της καινοτομίας, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 11600, Έκδοση: 1η έκδ./2010, Συγγραφείς: White Margaret A.,Bruton Garry D., ISBN: 9789602186749
Συμπληρωματική βιβλιογραφία:
Carayannis E., Popescu D., Slip C. McDonald S. (2006), ‘Technological learning for entrepreneurial development (TL4ED) in the knowledge economy (KE) : Case studies and lessons learned,’ Technovation, Vol. 26, No 4, 419-443
Greenhalgh C. and Rogers M. (2010), ‘Innovation Property and Economic Growth’, Princeton Univ. Press
Libecap G., D. (2005), ‘University entrepreneurship and technology transfer’, Emerald Publishing Limited
OECD (1994), Using Patent Data as Science and Technology Indicators-Patent Manual 1994: The Measurement of Scientific and Technological Activities, Paris
OECD/Eurostat (2005), Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data – Oslo Manual, The Measurement of Scientific and Technical Activities Series, Paris
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Journal of the Knowledge Economy, Journal of Innovation and Entrepreneurship, The Journal of Technology Transfer, International Journal of Entrepreneurship and Regional Development, Research Policy
Τα μαθήματα του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών κωδικοποιούνται με τα γράμματα "ΗΥ" και με τρία ψηφία. Το πρώτο ψηφίο δηλώνει το έτος κατά το οποίο συνήθως παρακολουθείται το μάθημα, το δε δεύτερο την επιστημονική περιοχή του μαθήματος:
Πρώτο Ψηφίο
Κανονικό Έτος Παρακολούθησης
1,2,3,4
Πρώτο, Δεύτερο, Τρίτο, Τέταρτο
5,6
Μεταπτυχιακά μαθήματα
7,8,9
Ειδικά θέματα
Δεύτερο Ψηφίο
Επιστημονική Περιοχή
0
Εισαγωγικά - Γενικά
1
Υπόβαθρο (Μαθηματικά, Φυσική)
2
Υλικό και Συστήματα Υπολογιστών
3
Τηλεπικοινωνίες και Δίκτυα
4,5
Συστήματα Λογισμικού και Εφαρμογές
6
Πληροφοριακά Συστήματα
7
Υπολογιστική Όραση και Ρομποτική
8
Αλγοριθμική και Θεωρία Υπολογισμού
9
Ειδικές Εργασίες
Ακολουθούν συνοπτικοί κατάλογοι κατά κατηγορίες των μαθημάτων του προγράμματος βασικών σπουδών του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Μαθήματα των οποίων οι κωδικοί αρχίζουν με "ΜΕΜ" ή "ΦΥΣ" διδάσκονται από το Τμήμα Μαθηματικών Εφαρμοσμένων Μαθηματικών ή το Φυσικό αντιστοίχως και αναφέρονται με τους οικείους κωδικούς. Τα προαπαιτούμενα που αναφέρονται μέσα σε παρενθέσεις συνιστώνται έντονα, αλλά δεν είναι υποχρεωτικά.