Συχνές Ερωτήσεις και Απαντήσεις

1. Παρατηρώ από τα προηγούμενα έτη/μου είπαν παλιότεροι φοιτητές ότι το μάθημα έχει πολύ μεγάλη ύλη. Γιατί αυτό?
Κατ’ αρχάς το μάθημα είναι μάθημα επιλογής με 6 ECTS, οπότε το περιεχόμενο του είναι προσαρμοσμένο στις ώρες μελέτης που απαιτούνται από τους φοιτητές ανά εβδομάδα. Επίσης, ως μάθημα επιλογής, ακολουθεί τις εξελίξεις στον τομέα και προσαρμόζεται σε αυτές. Πρακτικά, η ύλη δεν είναι τόσο μεγάλη όσο φαίνεται, καθώς όλο το μάθημα ασχολείται συνεχώς με ένα πράγμα: με σήματα και συστήματα διακριτού χρόνου. Το φαινομενικά μεγάλο πλήθος της ύλης οφείλεται στις πολλαπλές όψεις με τις οποίες εξετάζονται τα τελευταία. Στην ουσία βλέπουμε τα ίδια πράγματα από πολλές διαφορετικές οπτικές γωνίες, καθεμιά από τις οποίες συμπληρώνει την προηγούμενη και λύνει προβλήματα που ως τότε δεν μπορούσαν να λυθούν. Αν λοιπόν κατανοηθούν οι πρώτες βασικές έννοιες, η συνέχεια είναι ιδιαίτερα εύκολη λόγω της επανάληψης των εννοιών αυτών από άλλα πρίσματα. Φυσικά είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει συνεχής παρακολούθηση του μαθήματος στην τάξη και να γνωρίζετε καλά τις βασικές έννοιες από το ΗΥ215. Στην περίπτωση που δεν ισχύει είτε το ένα είτε το άλλο, η προσπάθεια εκ μέρους του φοιτητή ίσως πράγματι να μεγαλώνει σημαντικά. Αυτό όμως είναι κάτι που γίνεται σαφές από την πρώτη κιόλας διάλεξη, ώστε να προστατευτεί ο φοιτητής από άστοχη επιλογή μαθήματος.

2. Το μάθημα έχει ιδιαίτερα μεγάλο φόρτο για το σπίτι! Γιατί δεν είναι λιγότερος?
Το ποσοστό φόρτου σας (ασκήσεις και εργαστήρια) είναι συνήθως 50% στο συνολικό βαθμό σας, οπότε ο αριθμός όλων αυτών πρέπει να είναι σημαντικά μεγάλος ώστε να υπάρχει μια λογική αντιστοιχία ποσοστού και φόρτου. Το πλήθος των ασκήσεων και των εργαστηρίων είναι συνήθως 8-10 συνολικά, σε αναλογία σχεδόν ένα-προς-ένα: μια σειρά και ένα εργαστήριο περίπου για κάθε σημαντικό κομμάτι της ύλης. Επιπλέον, κάθε άσκηση κάθε σειράς ασκήσεων περιλαμβάνει την απάντηση της ως hint, για να αυτοελέγχεστε ή πολλές φορές και για να «προδώσει» τον τρόπο λύσης, ως βοήθεια προς το φοιτητή, ενώ τα εργαστήρια είναι σχεδόν εξαντλητικά αναλυτικά (πολλές σελίδες εκφώνηση) ώστε να καθοδηγούν το φοιτητή στο στόχο του ομαλά και χωρίς απορίες. Επίσης, η τριβή τόσο με ασκήσεις όσο και με πρακτικές εφαρμογές στο εργαστήριο σε μαθήματα μηχανικού είναι απαραίτητη για την καλύτερη εμπέδωση της ύλης. Μάλιστα όλο το υλικό αυτό σας είναι διαθέσιμο στην τελική εξέταση (δεδομένου ότι η τελευταία γίνεται με ανοιχτές σημειώσεις). Εν τέλει, είναι ένα μάθημα επιλογής που προϋποθέτει ότι ενδιαφέρεστε για το αντικείμενο, έχετε το κατάλληλο υπόβαθρο (ή ενδιαφέρεστε να το αποκτήσετε), και θέλετε να αφιερώσετε χρόνο σε αυτό - οι ασκήσεις και τα εργαστήρια σας βάζουν ακριβώς σε αυτή τη διαδικασία.
3. Το μάθημα μοιάζει να έχει πολλά μαθηματικά! Δε θα ήταν προτιμότερο να βασιζόμαστε περισσότερο στη διαισθητική ερμηνεία των μαθηματικών και να αφήνουμε κατά μέρος τη σε βάθος μαθηματική επεξήγηση;
Ναι και όχι. :) Πράγματι δίνεται ιδιαίτερο βάρος στη διαισθητική ερμηνεία των μαθηματικών εννοιών αλλά δεν είναι σοφό να αφήνουμε κατά μέρος το αμιγώς μαθηματικό κομμάτι. Πολλά πράγματα αποκαλύπτονται αν «παίξουμε» λίγο με απλά μαθηματικά. Επιπλέον, δε θα λέγαμε ότι μπαίνουμε σε ιδιαίτερο βάθος όσον αφορά τα τελευταία (ίσως δεν έχετε δει τα μαθηματικά της μιγαδικής ολοκλήρωσης, της κατανομής/συνάρτησης Δέλτα, ή άλλων: όλα αυτά τα αποφεύγουμε, παρ’ όλο που - θεωρητικά - αποτελούν κομμάτι της ύλης :) ). Όσα μαθηματικά παρουσιάζονται αποτελούν την απαραίτητη βάση που πάνω σε αυτή μπορούμε να χτίσουμε περισσότερα και να αναπτύξουμε διαισθητικές ερμηνείες και να δουλέψουμε πραγματικές εφαρμογές.

4. Ο τρόπος παράδοσης των διαλέξεων δε με βολεύει γιατί μόνο αν γράφω αυτά που λέει ο διδάσκων κατανοώ την ύλη. Γιατί δεν προτιμάται ο παραδοσιακός τρόπος διδασκαλίας με πίνακα? Κάποια πράγματα δε χρειάζονται «εκσυγχρονισμό»!
Ο τρόπος διδασκαλίας βασίζεται στο σκεπτικό ότι οι δυο ώρες που αφιερώνετε παρόντες/ούσες στο αμφιθέατρο πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ανταποδοτικές προς εσάς. Στη βάση αυτού, προτιμούμε τη διδασκαλία με tablet PC για τους εξής λόγους:
  • α. Οι διαφάνειες προσφέρουν μεγαλύτερη διαδραστικότητα: καλύτερα σχήματα, βίντεο, ήχο, animations, που βοηθούν πολύ στην επεξήγηση των εννοιών.
  • β. Οι διαφάνειες προσφέρουν «έτοιμο» υλικό, αφήνοντας πολύ χρόνο για επεξηγήσεις, συζητήσεις, και απορίες, ελαχιστοποιώντας παράλληλα τα «κενά διαστήματα» γραφής πολλών εξισώσεων ή σχεδιασμού σχημάτων.
  • γ. Έχετε ένα «σετ σημειώσεων» από τους διδάσκοντες, που (συνήθως :) ) δεν έχει λάθη, είναι σωστά οργανωμένο, σωστά παρουσιαζόμενο, έγκυρο, και επίκαιρο.
  • δ. Δε χρειάζεται να «κυνηγάτε» το διδάσκοντα στην αντιγραφή όσων θα έγραφε στον πίνακα. Χρησιμοποιήστε όλο το εγκεφαλικό «δυναμικό» σας για να κατανοήσετε πλήρως αυτά που παρουσιάζονται, χωρίς να ανησυχείτε για την καταγραφή τους – αυτή θα σας δίνεται έτοιμη όπως πρέπει.
Σε κάθε περίπτωση όμως, κανείς δε σας εμποδίζει να κρατάτε σημειώσεις – όσες και με όποιο τρόπο θέλετε.

5. Είναι αδύνατο να θυμόμαστε όλη την ύλη για την τελική εξέταση! Γιατί δε μειώνετε κάπως την ύλη του μαθήματος για να μπορούμε να απομνημονεύσουμε κάποιους τύπους?
Ειλικρινά, δε μας ενδιαφέρει στο ελάχιστο η απομνημόνευση τύπων (και οποιαδήποτε απομνημόνευση εν γένει)! :) Προορίζεστε για επιστήμονες/μηχανικοί και ο ρόλος σας είναι να διατυπώνετε, να αναλύετε, και εν τέλει να λύνετε προβλήματα. Έτσι, οι εξετάσεις σε αυτό το μάθημα είναι όλες με ανοιχτές σημειώσεις κάθε μορφής (συγγράμματα, σημειώσεις, λυμένες ασκήσεις, κλπ): οι τύποι είναι όλοι εκεί για σας, ξέρετε όμως να τους χρησιμοποιείτε σωστά?

6. Το MATLAB που δίνει το τμήμα είναι παλιό/δύσχρηστο/δύσκολο στην εγκατάσταση. Μπορώ να λύνω τα εργαστήρια σε Octave?
Όχι. Τα εργαστήρια πλέον διδάσκονται σε Python!

7. Ακούγονται πολλά για τις προδιαγραφές της ηλεκτρονικής παράδοσης των ασκήσεων. Τι ισχύει τελικά?
Η ηλεκτρονική παράδοση είναι δικαίωμα που έχουμε (οι διδάσκοντες) παραχωρήσει σε κάθε φοιτητή του μαθήματος, αλλά συνιστούμε να το χρησιμοποιείτε σε περιπτώσεις αδυναμίας να προσέλθετε στην αίθουσα (π.χ. ασθένεια, απομάκρυνση από Ηράκλειο, πολύς φόρτος εργασίας, κλπ). Είναι ΠΟΛΥ βολικότερο για μας να έχουμε όλες τις ασκήσεις γραπτές. Έτσι λοιπόν, πριν αποφασίσετε να παραδώσετε ηλεκτρονικά σκεφτείτε το ενδεχόμενο να μπορεί κάποιος συνάδελφός σας να παραδώσει για σας το γραπτό σας στο μάθημα/φροντιστήριο. Η προθεσμία παράδοσης των ασκήσεων είναι η ίδια, ανεξαρτήτως του τρόπου παράδοσης (γραπτά ή ηλεκτρονικά). Αυτό θα ισχύει για κάθε παράδοση. Ηλεκτρονική παράδοση μετά την προθεσμία δε λαμβάνεται υπ'όψη. Τέλος, επειδή τα PDF που παραδίδετε ηλεκτρονικά τυπώνονται και παραδίδονται στους βοηθούς για διόρθωση, είναι πολύ σημαντικό να ακολουθείτε το πρότυπο παράδοσης και τους κανόνες που αναγράφονται στο site στη σελίδα των ασκήσεων. Με αυτόν τον τρόπο γλιτώνουμε όσο περισσότερο μελάνι γίνεται - μελάνι που πληρώνετε όλοι/ες σας μέσω των φόρων σας για το δημόσιο πανεπιστήμιο! Προφανώς αυτό το μελάνι δεν είναι αποκλειστικά για χρήση σε εκτυπώσεις των ηλεκτρονικών παραδόσεών σας. Καταλαβαίνετε λοιπόν πόσο εύκολα μπορεί να εξαντληθεί αν έχουμε ~40-50 ηλεκτρονικές παραδόσεις που είναι έγχρωμες ή grayscale ή φωτογραφημένες με έντονες σκιές ή με το τραπεζομάντηλο, την coca-cola, και το φυλλάδιο της πιτσαρίας (τα έχουμε δει όλα αυτά!) στο φόντο τους. Δεν έχουμε λοιπόν τη διάθεση να εξαντλήσουμε αυτό το μελάνι επειδή "βαριέστε" (γιατί περί αυτού πρόκειται) να κάνετε μια σωστή ηλεκτρονική παράδοση. Αν η παράδοσή σας δεν ακολουθεί τις προδιαγραφές, δε θα λαμβάνεται υπ'όψη χωρίς καμιά ειδοποίηση από μέρους μας. Προσέξτε λοιπόν αν θέλετε να παραδίδετε ηλεκτρονικά: τηρείτε τις προδιαγραφές, για να μην πηγαίνει χαμένος ο κόπος σας.

8. Το μάθημα έχει ενδιαφέρον αλλά η έλλειψη βιντεοσκοπημένου υλικού είναι μεγάλη και αποτελεί πρόβλημα για το μάθημα.
Στην πραγματικότητα, το μάθημα ίσως είναι το πιο video-friendly μάθημα της σχολής! :) Κατ'αρχάς, στις διαλέξεις παλαιότερων ετών (https://www.csd.uoc.gr/~hy370/oldlec.html) θα βρείτε πλήρως βιντεοσκοπημένο ένα τουλάχιστον εξάμηνο, ενώ υπάρχουν και οι χειρόγραφες διαφάνειες. Επίσης, στα Ανοιχτά Πανεπιστημιακά Μαθήματα (UoC OpenCourses) θα βρείτε ένα ακόμη βιντεοσκοπημένο εξάμηνο, μαζί με σημειώσεις και ασκήσεις. Τέλος, υπάρχει ακόμα περισσότερο βιντεοσκοπημένο υλικό που απλά αντιστοιχεί σε παλαιότερες χρονιές - με ίδιο περιεχόμενο - και απλά δεν έχει ανέβει στο site λόγω επικάλυψης περιεχομένου. Πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι το μάθημα - και η φοίτηση - δε γίνεται "δι' αλληλογραφίας" ή "εξ' αποστάσεως" (τουλάχιστον μέχρι πριν τον Covid19 :) ). Η παρουσία σας στην αίθουσα (πραγματική ή εικονική) συνίσταται έντονα - οι διαλέξεις δεν παραδίδουν απλώς την ύλη, ενώ βοηθούν σημαντικά στην κατανόηση και στη μείωση του χρόνου μελέτης στο σπίτι.