Πανεπιστήμιο Κρήτης

Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών


Αρχική σελίδα
Γενικές
Πληροφορίες
Χρονοδιάγραμμα
Διαφάνειες
Εργασίες -
Οδηγίες
Ομάδες Εργασίας
Βιβλιογραφία
Χρήσιμα links
Συναφή
μαθήματα
Emails
HY402:
Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού



Γενικές Πληροφορίες


Γενικές Πληροφορίες
(
Αξιολόγηση | Προαπαιτούμενα)

Οι ραγδαίες εξελίξεις στο χώρο των νέων τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας και η σύνδεσή τους με εφαρμογές στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία, έχουν προκαλέσει την ανάδυση ενός νέου διεπιστημονικού πεδίου, που οριοθετείται με τον όρο "εκπαιδευτικό λογισμικό". Ο νέος αυτός χώρος, που βρίσκεται στο σημείο σύγκλισης διαφορετικών επιστημών (πληροφορική, επιστήμες της εκπαίδευσης, γνωστικές επιστήμες, γλωσσολογία, κλπ.) και τεχνολογιών αιχμής (δίκτυα, πολυμέσα, τηλεπικοινωνίες, κλπ.) συνιστά ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον και παράλληλα σύνθετο πεδίο που απαιτεί συγκροτημένη και διεπιστημονική προσέγγιση.

Το Μάθημα αφορά το σχεδιασμό, την ανάπτυξη, την τεκμηρίωση και την αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού. Είναι κατεξοχήν εργαστηριακό. Θα υπάρξει αλληλουχία θεωρητικών διαλέξεων και εργαστηριακών ασκήσεων με στόχο τη δημιουργία ενός τελικού προϊόντος (μελέτη και λογισμικό).

 

Γενικός Σκοπός του Μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στις βασικές έννοιες και να αναλύσει τα θέματα που εμπλέκονται στη διαδικασία σχεδιασμού, υλοποίησης, τεκμηρίωσης και αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού.

Ως εκπαιδευτικό λογισμικό στα πλαίσια του μαθήματος εννοείται οποιαδήποτε εφαρμογή της υπολογιστικής τεχνολογίας (που θα την χαρακτηρίζουμε πληροφορικό περιβάλλον μάθησης ή υπολογιστική υποστήριξη της μάθησης), πως έχει ως στόχο

  • όχι μόνο τη βοήθεια προς το μαθητευόμενο ώστε να προσεγγίσει και να αφομοιώσει μια προκαθορισμένη από το αναλυτικό πρόγραμμα ύλη

  • αλλά και την ενίσχυσή του ώστε να αναπτύξει δεξιότητες και να καλλιεργήσει στάσεις που θα τον καταστήσουν ικανό να αντεπεξέλθει στις διαρκώς μεταβαλλόμενες και ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου.

 

Επιμέρους στόχοι του Μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές ότι:

  1. η σχεδίαση εκπαιδευτικού λογισμικού στηρίζεται σε συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς, μαθησιακούς και διδακτικούς στόχους, προτεραιότητες και απαιτήσεις μαθητών-χρηστών,
  2. η ανάπτυξη εκπαιδευτικού λογισμικού εδράζεται σε μια συγκροτημένη διεπιστημονική προσέγγιση που τοποθετείται στο σημείο σύγκλισης διαφόρων επιστημών και τεχνολογιών (επιστήμες της εκπαίδευσης, διδακτική, γνωστικές επιστήμες, πληροφορική, τεχνολογία λογισμικού, πολυμέσων, τεχνητή νοημοσύνη, κλπ.)
  3. η δημιουργία εκπαιδευτικού λογισμικού στοχεύει στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία και αφορά όλο το εύρος του προγράμματος σπουδών της εκπαίδευσης
  4. ο προσδιορισμός ορθών παιδαγωγικών και διδακτικών απαιτήσεων και προδιαγραφών του εκπαιδευτικού λογισμικού συνιστά κομβικό σημείο της αποτελεσματικότητάς του,
  5. η δυνατότητα δόμησης της γνώσης και οργάνωσης της πληροφορίας σε προσωπικό για το μαθητή επίπεδο από το εκπαιδευτικό λογισμικό αποτελεί ουσιαστική παράμετρο της αποτελεσματικότητάς του,
  6. η χρήση πληροφορικών περιβαλλόντων παίζει σημαντικό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία με την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιείται με παιδαγωγικά αποτελεσματικό τρόπο και από κατάλληλα καταρτισμένους εκπαιδευτικούς.

 

Το Μάθημα απευθύνεται σε τριτοετείς και τεταρτοετείς προπτυχιακούς φοιτητές του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών (ή άλλων τμημάτων του Πανεπιστημίου σε συνεννόηση με το διδάσκοντα). Μπορεί να θεωρηθεί ως η συνέχεια του Μαθήματος ΗΥ 302 "Διδακτική της Πληροφορικής" για αυτό και συνίσταται στους φοιτητές πριν εγγραφούν να έχουν παρακολουθήσει κατά το χειμερινό εξάμηνο το εν λόγω μάθημα.

Η αξιολόγηση των φοιτητών που θα εγγραφούν και θα παρακολουθήσουν το Μάθημα γίνεται με βάση την επίδοσή τους στις γραπτές εξετάσεις και στην πρακτική εργασία (project) που θα ορισθεί και θα πραγματοποιηθεί στα πλαίσια συνεργασίας ολιγομελών ομάδων φοιτητών.

Η παρακολούθηση των εργαστηριακών μαθημάτων είναι υποχρεωτική. Οι παρουσίες κρίνονται απαραίτητες για την ορθή εξέλιξη του μαθήματος και της υλοποίησης των παραδοτέων που οι φοιτητές θα κληθούν να ετοιμάζουν σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που θα καθοριστεί μετά τις δύο πρώτες εβδομάδες του εξαμήνου.

 

Αξιολόγηση
(
Γενικές πληροφορίες | Προαπαιτούμενα)

Ο τρόπος αξιολόγησης του μαθήματος ακολουθεί τον παρακάτω τύπο:

Τ = 0.3 * Γ + 0.7 * Ε

όπου :

Τ = Τελικός βαθμός (κλίμακα: 0-10)

Γ = Βαθμός γραπτών εξετάσεων (κλίμακα: 0-10) >=4

Ε = Βαθμός πρακτικής εργασίας (κλίμακα: 0-10) >=4

Η πρακτική εργασία συνίσταται σε ένα γραπτό κείμενο και ένα πρωτότυπο λογισμικού.

Οι γραπτές εξετάσεις πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια των εξεταστικών περιόδων του Tμήματος Eπιστήμης Υπολογιστών. Δεν απαιτεί γραπτές ή προφορικές προκαταρκτικές εξετάσεις (προόδους). Η πρακτική εργασία πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του διδακτικού εξάμηνου και παραδίνεται τμηματικά με βάση προκαθορισμένο στην αρχή του εξαμήνου χρονοδιάγραμμα.

 

Προαπαιτούμενα
(
Γενικές πληροφορίες | Αξιολόγηση)

ΗΥ302 : Διδακτική της Πληροφορικής (με ισχύ από το εαρινό εξάμηνο του 1999)

 

Συνιστώμενα προαπαιτούμενα

ΗΥ245 : Εργαστήριο Σχεδίασης Λογισμικού

ΗΥ464 : Επικοινωνία Ανθρώπου - Μηχανής

Αρχική σελίδα
Γενικές
Πληροφορίες
Χρονοδιάγραμμα
Διαφάνειες
Εργασίες -
Οδηγίες
Ομάδες Εργασίας
Βιβλιογραφία
Χρήσιμα links
Συναφή
μαθήματα
Emails