1.4.2. H παιδαγωγική ρομποτική

προγραμματιζόμενο ρομπότ: νέο αντικείμενο στο περιβάλλον του παιδιού

Eντούτοις, ο χειρισμός απλών ρομπότ σε σχολικό περιβάλλον, δραστηριότητα που υποθέτει την υποκατάσταση πράξεων που εκτελούνται μέσω ενός προγράμματος από κινητικές πράξεις, είναι κατά κανόνα μια δραστηριότητα που σχετίζεται πολύ λίγο με την πραγματική ρομποτική η οποία ενέχει σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες.

το ρομπότ οφείλει να χρησιμοποιηθεί στο σχολείο:

1. ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την ανάπτυξη γνωστικών δομών στα παιδιά

2. ως μέσο για την αφομοίωση τεχνικών γνώσεων

 

ταξινόμηση των ρομπότ

  1. τα αυτόματα: συστήματα διαρθρωμένων μηχανικών συνθετικών
  2. τα προγραμματιζόμενα ρομπότ των οποίων η κίνηση υποτάσσεται σε ένα σύνολο κανόνων οι οποίοι καθορίζονται από το χρήστη
  3. αυτοί οι κανόνες μπορούν να είναι μηχανικοί (να θέσουμε βίδες πάνω σε ένα κυλιόμενο τάπητα, να φράξουμε τρύπες....) ή λογικοί (προγραμματισμός μέσω μιας γλώσσας)

  4. οι “μετασχηματιστές” των οποίων ο προγραμματισμός μετατίθεται από τη λογική στη μηχανική

ανάλογα με τον τύπο του ρομπότ, το παιδί το χειρίζεται σαν μια μαριονέτα και αποκρυσταλλώνει σε προφορικό λόγο τις πράξεις του (χειροκίνητη χρησιμοποίηση), το κατευθύνει από απόσταση με τη βοήθεια ενός τιμονιού (αναλογικός χειρισμός) ή αλλιώς προγραμματίζει τις κινήσεις του στο πληκτρολόγιο ενός υπολογιστή (λογικός χειρισμός με τη χρήση μιας κωδικοποιημένης γλώσσας)

χαρακτηριστικό αντικείμενο μεταξύ των τεχνικών οργάνων που συνθέτουν το καθημερινό μας περιβάλλον

αποτελεί μια τέλεια πρόφαση για την εισαγωγή μιας πολυεπιστημονικής (multidisciplinaire) προσέγγισης στην εκπαιδευτική διαδικασία

κλάσεις αντικειμένων οι οποίες θα μας βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε κλάσεις προβλημάτων και να διευκολύνουμε κλάσεις μάθησης

το ρομπότ επιτρέπει να προσεγγίσουμε ταυτόχρονα πολλές πτυχές:

η δραστηριότητα κατασκευής και λειτουργίας ενός ρομπότ εμπεριέχει και μια σειρά από άλλες πτυχές που συνθέτουν τον εγκάρσιο χαρακτήρα της ρομποτικής:

διεύρυνση της αντίληψης που έχουν οι μαθητευόμενοι για την πληροφορική επιτρέποντάς να αναπτύξουν τη λογική τους προγραμματίζοντας τις κινήσεις του, τους δίνει τη δυνατότητα για εμπειρική προσέγγιση σχεδόν ολοκληρωτικά αισθησιοκινητική, προαπαιτούμενο για κάθε επιστημονική κατάρτιση, και ανανεώνει τη συστηματική προσφυγή στο εργαστήριο

παιδαγωγικοί στόχοι της ρομποτικής

  1. χειρισμός:
  2. ο χειρισμός ενός αυτομάτου επιτρέπει την ανάλυση της κίνησης και του συγχρονισμού. Tα ρομπότ εισαγάγουν την έννοια της λογικής του χειρισμού για την εκπλήρωση ενός έργου ή την επίτευξη ενός στόχου. O χειρισμός επιτρέπει την εξερεύνηση του χώρου με τη διαμεσολάβηση του. Το ρομπότ - “μετασχηματιστής”, δίνει στο παιδί μια άλλη όψη του περιβάλλοντός του: η φόρμα δεν είναι πλέον ένα οριστικό στοιχείο

  3. κατασκευή

προσεγγίζουμε τα προβλήματα της μετάδοσης και του μετασχηματισμού των κινήσεων. Tο παιδί αναπαράγει έτσι ένα δοσμένο μηχανισμό ή ανακαλύπτει ένα άλλο για να πραγματοποιήσει μια δεδομένη κίνηση. Mπορεί έτσι να εξερευνήσει τις δυνατότητες του προσεταιρισμού των συνθετικών στοιχείων, να συγκεντρώσει και να ανακαλύψει τους νόμους που τα διέπουν