1.3. H παραγωγή: κείμενα - εικόνες - ήχοι - προσομοιώσεις

1.3.1. O υπολογιστής, νέο εργαλείο γραπτής έκφρασης

η επεξεργασία κειμένου χρησιμοποιείται στην πλειονότητα των σχολείων

1. η χρήση του υπολογιστή ως ιδιάζουσα γραφομηχανή:

επιτρέπει το σβήσιμο, την εισαγωγή, τη μετακίνηση, τη σελιδοποίηση, τη διόρθωση, προσφέροντας την ασφάλεια της απόκτησης σε κάθε στιγμή ενός καθαρού και εκτιμητέου αποτελέσματος

 

παραδοσιακή θεώρηση της γραφής (F. Boule, 1988): τριπλή λειτουργικότητα

 

πληροφορική θεώρηση της γραφής εστιάζει το ενδιαφέρον της στο τρίτο σημείο (αυτό της επεξεργασίας) με σημαντικές επιπτώσεις στην ίδια την υπόσταση του κειμένου: από διαρκές και σταθερό γνωστικό υπόβαθρο μετατρέπεται σε ιδιαίτερα εύπλαστο μέσο, με απροσδιόριστη θέση στο χώρο και αβέβαιη ιδιοκτησία

2. ο επεξεργαστής κειμένου μπορεί να παίξει ρόλο στην εκμάθηση της γραφής

η διαρκής σύγκρουση και αντιπαράθεση με λάθη και ανεπάρκειες

ο επεξεργαστής κειμένου “θα απελευθερώσει το μαθητή από την κόκκινη μελάνη στο περιθώριο του τετραδίου και τις δευτερεύουσες αρνητικές έννοιες που συνδέονται με την ιδέα του σφάλματος”.

νέες δυνατότητες του Επεξεργαστή κειμένου εν σχέσει με τη γραφομηχανή

σύστημα που επιτρέπει τη διαχείριση της γενετικής δόμησης τα ίχνη της οποίας φέρουν τα τσαλακωμένα χαρτιά των πρόχειρων γραπτών, η εγγραφή στο χαρτί μιας ιστορίας, προβολή στη σελίδα ενός νοητικού συστήματος σε εξέλιξη

η επεξεργασία κειμένου συνιστά δραστηριότητα που δεν περιλαμβάνει μόνο την έκδοση των γραπτών (με την πληροφορική έννοια) αλλά διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην οργάνωση των ιδεών και των επιχειρημάτων

οι κειμενογράφοι δεν είναι ικανοί να λύσουν τα προβλήματα που θέτει η εκμάθηση της γραφής

νέες ανέσεις στην υλικό πλευρά της γραφής απλουστεύοντας τις διορθώσεις, τις τροποποιήσεις, τη σελιδοποίηση, τις μετακινήσεις μερών

όσον αφορά τη βασική δραστηριότητα της παραγωγής κειμένων, ο κειμενογράφος γίνεται επικίνδυνος αν παρεμποδίσει το παιδί από κάθε πρότερη σκέψη και το ωθήσει στο να αρχίσει αμέσως τη σύνταξη του κειμένου ή να το οδηγήσει στη σύγχυση ανάμεσα στο τελειωμένο κείμενο και στο κείμενο που χρειάζεται επιπλέον επεξεργασία και σελιδοποίηση

επιτραπέζιο εκδοτικό σύστημα (desctop publishing, DTP)

επιπλέον δυνατότητες στη γραφή και παρουσίαση ενός κειμένου (σελιδοποίηση σε στήλες, εισαγωγή γραφημάτων, φωτογραφιών ακόμα και ήχων)

σε συνεργασία με στατιστικά προγράμματα ή λογιστικά φύλλα (spreadsheets), προγράμματα επεξεργασίας εικόνας, χρήση “σαρωμένων” (scanned) εικόνων, ή ακόμα και προγράμματα επεξεργασίας ήχου μπορούμε να αποκτήσουμε αρκετά εύκολα εντυπωσιακά αποτελέσματα σε συνθήκες πραγματικής τάξης

δυνατότητες για γραπτή έκφραση του μαθητευόμενου, προοπτικές πολύ εύκολης χρήσης για καινοτόμες εφαρμογές παλαιότερων παιδαγωγικών αρχών, όπως το σχολείο Freinet

ο εκπαιδευτικός είναι δυνατόν να αναβαθμίσει την παρουσίαση του μαθήματος σε συνθήκες παραδοσιακής διδασκαλίας

Aρκετές πρόσφατες έρευνες έχουν επικεντρωθεί σε δύο άξονες:

α) H γραπτή έκφραση ως κοινωνική πράξη και βασική δεξιότητα για τη μάθηση και τη ζωή σε μια κοινωνία γραπτής παράδοσης

β) H γραπτή έκφραση ως γνωστική πράξη και όργανο της σκέψης

τρεις κατευθύνσεις:

 

νέα μεταφορά: υπερκείμενο (hypertext)

 

 

 

1.3.2. Eικόνες video και συνθετικές εικόνες

το τέλος του αυθεντικού

H ψηφιακή εικόνα (digital image):

το συνδυαστικό δηλαδή παιγνίδι ανάμεσα σε αριθμούς και κωδικούς, οι ψηφιακοί πίνακες που “υλοποιούνται” και “δίνουν ζωή”

η οπτικοποίηση δηλαδή ενός αριθμητικού μοντέλου που προσομοιώνει το αντικείμενο και όχι η οπτική προβολή ενός ήδη υπάρχοντος αντικειμένου

Oι τεχνικές της εικόνας προτρέπουν σε μια νέα τέχνη του βλέπειν

Ποσότητα δομών, φαινομένων και εξαιρετικά σύνθετων διαδικασιών που δεν μπορούσαν παρά να είναι διανοητικά αντιληπτές, κατανοημένες μέσω ενός αργού έργου αποκωδικοποίησης, υπομονετικά χαρτογραφημένων ή σχεδιασμένων στο χέρι, ξεπηδούν σήμερα απευθείας στο προφανές του αισθητού κόσμου χάρη στις αρετές των ψηφιακών εικόνων

Mια νέα αλληλεπίδραση ανάμεσα στην αίσθηση και στην αφηρημένη νοημοσύνη βρίσκεται σε κυοφορία

H ψηφιακή εικόνα (φωτογραφία, σχέδιο, φιλμ) μπορεί να επεξεργαστεί εκ νέου, να μετατραπεί κατά βούληση (κάθε παράμετρος συνιστά αντικείμενο ξεχωριστής επεξεργασίας)

Tο φυσικό υπόβαθρο, υπόβαθρο συνεχές και αναλογικό (analog), χάνει κατ’αυτό τον τρόπο τον πρωταρχικό του ρόλο προς όφελος πινάκων αριθμών, υπόβαθρο ασυνεχές και αφηρημένο

Tο αρχείο των ψηφιακών δεδομένων που περιγράφει μια εικόνα δεν είναι σε καμία περίπτωση το ομόλογο ενός ενδεχόμενου πρωτότυπου αντικειμένου

Κίνημα ένταξης των εικόνων στο αναλυτικό πρόγραμμα

επιστημολογική ρήξη στο κόσμο της εικόνας, νέες σχέσεις με το πραγματικό και με τη συμβολική παραγωγή

Ανάδυση νέων περιεχομένων, στα πλαίσια των οποίων η γνωστική δραστηριότητα εξασκείται με ιδιαίτερο και πρωτότυπο τρόπο

1. Διδασκαλία των καλών τεχνών (προοπτική ένταξης της συμβολής των νέων τεχνολογιών σε μια διδακτική της εικόνας)

τεχνολογικές εικόνες και καλές τέχνες” (INRP)

δραστηριότητες του υποκειμένου προσανατολιζόμενες από

 

το αποτέλεσμα αυτός της δραστηριότητας:

2. Ανάπτυξη των επιστημονικών γνώσεων

διερεύνηση της επιχειρησιακής αξίας των εικόνων όχι μόνο ως πηγή πληροφόρησης αλλά και ως υπόβαθρο πολλαπλών δραστηριοτήτων, αντικείμενα και ταυτοχρόνως μέσα επεξεργασίας εμπλεκόμενα σε λειτουργικές διεργασίες

η εικόνα μπορεί να παίξει σημαντικό διδακτικό και γνωστικό ρόλο αναδιοργανώνοντας τις αναπαραστάσεις των μαθητών

θεωρείται όχι μόνο ως εργαλείο επικοινωνίας αλλά και ως εργαλείο γνώσης

δεν είναι απλώς μηνύματα για να επικοινωνούμε αυτό που ήδη ξέρουμε, αλλά επίσης όργανα εξερεύνησης και ανακάλυψης

 

 

Διάκριση ανάμεσα σε εικόνα και σχήμα

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3.3. Oι ήχοι την εποχή της πληροφορικής

μετασχηματισμός της μουσικής πρακτικής τόσο εξαιτίας της δημιουργίας νέων ηχητικών μέσων όσο και για τη βοήθεια που επιφέρουν στη σύνθεση

Αν για αιώνες η μουσική διεργασία συνιστούσε αφενός ένα σύμπλεγμα φωνών σε διάφορες κλίμακες και διακριτά ορχηστρικά όργανα, το καθένα με ξεχωριστή “προσωπικότητα”, και αφετέρου την γκάμα και τις αρμονικές σχέσεις της μουσικής γραφής (F. Boule, 1988), η επιλογή, η λήψη και η επεξεργασία του ήχου περνούν σήμερα από μια διαδικασία σε τρεις χρόνους:

Συνδέοντας τον ηλεκτρονικό ενορχηστρωτή με το δειγματολήπτη και το συνθετητή κατασκευάζουμε το νέο ψηφιακό στούντιο που επιτρέπει τη συγκέντρωση σε ένα ενιαίο όλο, όλων των μουσικών λειτουργιών: σύνθεση, εκτέλεση και επεξεργασία

μας λείπει βέβαια η απόσταση για την πλήρη αποτίμηση όλων των συνεπειών αυτός της τεχνολογικής αλλαγής πάνω στα επαγγέλματα και στην οικονομία της μουσικής, τις μουσικές πρακτικές και την εμφάνιση νέων μουσικών ειδών

τα νέα εργαλεία θα επιτρέψουν στα παιδιά να έχουν πρόσβαση πολύ πιο εύκολα στον κόσμο της μουσικής και να έχουν μια προσέγγιση όπως γινόταν παλιότερα με τη LOGO, με τη βοήθεια μιας σειράς διαδικασιών σταδιακώς ορισμένων

η μουσική, παιγνίδι πάνω στην επανάληψη, το ρυθμό και τη μεταβολή προσφέρεται όντως σε μια αλγοριθμική διαδικασία, τουλάχιστον όσον αφορά την πρώτη μάθηση

η δυνατότητα να εμφανίσουμε πάνω στην οθόνη την παρτιτούρα του κομματιού που αυτοσχεδιάζουμε πάνω σε ένα συμβατικό όργανο ή πάνω στο synthetizer θα αλλάξει ριζικά και σε βάθος τη μουσική εκπαίδευση

 

1.3.4. H προσομοίωση

η αντικατεστημένη εμπειρία

H προσομοίωση (simulation) ως τεχνική μίμησης της συμπεριφοράς ενός συστήματος από ένα άλλο σύστημα, καταλαμβάνει περίοπτη θέση στα πλαίσια των νέων νοητικών τεχνολογιών

το σύνολο των τεχνικών που επιτρέπουν τη μελέτη της μελλοντικής συμπεριφοράς ενός συστήματος με βάση ένα κατάλληλο μαθηματικό μοντέλο προγραμματισμένο ώστε να μελετάται η εξέλιξη των διάφορων αντιπροσωπευτικών μεταβλητών του φαινομένου που εξετάζεται

1. Χώρος της όρασης (ψηφιακή εικόνα): παύει να υφίσταται η διάκριση ανάμεσα στο θεατή και το δημιουργό εικόνων

  1. Ανθρώπινη φωνή και ήχος
  2. Συμπεριφορά επιστημονικών μοντέλων
  3. Εξέλιξη κοινωνικοοικονομικών συστημάτων
  4. Ψυχαγωγία - Ηλεκτρονικά παιγνίδια
  5. Εκπαίδευση

ο όρος της προσομοίωσης που άλλοτε υποδήλωνε την ιδέα της απάτης και του δόλου γίνεται στις μέρες μας συνώνυμο της εμπιστοσύνης και της κυριαρχίας

μια ενδιαφέρουσα μέθοδος πρόβλεψης του μέλλοντος

η προσομοίωση ως αφηρημένη αναλογική κατασκευή δεν συνεπάγεται από την πλευρά του προσομοιωτικού συστήματος ούτε τελικότητα ούτε προθετικότητα, ούτε αφομοίωση των αμοιβαίων μετασχηματισμών ανάμεσα στο εσωτερικό και το εξωτερικό, ούτε αυτοανάπτυξη μέσα στο χρόνο. Η πρόθεση βρίσκεται στο σύνολό της στον εγκέφαλο του προγραμματιστή. Tο ίδιο το πρόγραμμα ως τελικό προϊόν μένει διάφορο του μοντέλου προσομοίωσης

η πληροφορική προσομοίωση συνιστά τη συνέχεια άλλων μορφών αναπαράστασης και, ταυτόχρονα, μια ρήξη με τις παλιές μορφές αναπαράστασης

  1. προϊόν ενός υπολογισμού, ανοίγουν, για πρώτη φορά, στο θεατή τη δυνατότητα (και ταυτόχρονα την αναγκαιότητα) να παρέμβει στην εικόνα...
  2. η αλληλεπιδραστικότητα είναι ένας από τους άμεσους χαρακτήρες που προσδίδει η πληροφορική στην προσομοίωση.
  3. η παρέμβαση, σε πραγματικό χρόνο τις περισσότερες φορές, του χρήστη δεν είναι μόνο το ζητούμενο αλλά γίνεται και απαραίτητη

νέες πολιτισμικές, πολιτικές και φιλοσοφικές προοπτικές γύρω και πέρα από τη φωτογραφία

ο ρόλος που έπαιζε η φωτογραφία ως αναπαράσταση της πραγματικότητας υπήρξε πρωταρχικός, αλλά η θέση αυτή τίθεται στις μέρες μας σε αμφισβήτηση

η μετα-φωτογραφική εποχή επιβάλλεται πλέον χωρίς αμφισβήτηση και χαρακτηρίζεται από τρία σημεία

  1. τη θεαματική εισβολή του υπολογιστή στον κόσμο της δημιουργίας των εικόνων
  2. το τέλος του αυθεντικού που θέτει σε απευθείας αμφισβήτηση τη σημασία της πληροφορίας μέσα στην κουλτούρα μας
  3. με την πραγματικότητα της αντικατάστασης η εικόνα καταλαμβάνει μια νέα και χωρίς όρια εξουσία

 

κουλτούρα προσομοίωσης:

 

Εκπαιδευτικές εφαρμογές της προσομοίωσης

 

τα πρώτα εκπαιδευτικά προγράμματα προσομοίωσης (αρχές ’70) ως λογισμικό είχαν σαφώς αντίθετο παιδαγωγικό προσανατολισμό από την κλασσική Διδασκαλία με την Bοήθεια Yπολογιστή (Δι.B.Y.)

τα προγράμματα προσομοίωσης βασίζονται στις απόψεις του A. Bandura γα την θεωρία της κοινωνικής μάθησης (Social-Learning Theory, 1977).

O A. Bandura υποστηρίζει ότι σημαντικό τμήμα των ανθρωπίνων γνώσεων αποκτάται μέσω της παρατήρησης της συμπεριφοράς των άλλων και της προσπάθειας για αναπαραγωγή της εν λόγω συμπεριφοράς

 

Ενα εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσομοίωσης θα πρέπει να περιέχει:

α) την επιλογή των μεταβλητών εκείνων που θεωρούνται σημαντικές από εκπαιδευτική σκοπιά, και που είναι εκείνες που μπορεί να μεταβάλλει ο μαθητής

β) την προσπάθεια για αύξηση του ενδιαφέροντος του παιδιού (με τη χρήση ενδιαφερόντων σεναρίων, γραφικών, εικόνων, κίνησης, ήχου κλπ)

γ) την ολοφάνερη για το παιδί σχέση των επιδράσεών του με την εξέλιξη του φαινομένου

 

Σχήμα 1

[1] υποστήριξη του μαθήματος με τη βοήθεια αλληλεπιδραστικής προσομοίωσης,

[2] επαλήθευση ενός μοντέλου

[3] κλασσική αλληλεπιδραστική προσομοίωση

Πλεονεκτήματα

το εκπαιδευτικό λογισμικό έχει αναπτυχθεί πάνω σε ένα αποσαφηνιστικό μοντέλο του προς μελέτη φαινομένου

  1. δυναμική προσομοίωση: μελέτη της επιρροής των παραμέτρων
  2. μεθοδολογική προσομοίωση: όχι μελέτη των συνεπειών ενός μοντέλου κάνοντας να μεταβληθούν οι παράμετροί του, αλλά η αντιπαράθεσή του με την εμπειρία ή με την κοινή λογική
  3. επιχειρησιακή προσομοίωση: στοχεύει να θέσει σε λειτουργία ένα πείραμα ή μια συσκευή μαθαίνοντας τις διαδικασίες, τα μοντέλα και τα συστήματα