1.2.3. Oι διασυνδέσεις (interfaces)

χώρος συνάντησης ανθρώπων και bits

Η χρήση κάθε μηχανής περνά μέσα, και πάνω απ’όλα, από μια ανταλλαγή

Aνταλλαγή μηνυμάτων και αλληλεπιδράσεων μέσω μιας αέναης διαδικασίας όπου η επικοινωνία κατέχει κυρίαρχη θέση για την κατανόηση της χρήσης των νέων πληροφορικών μηχανών

 

σχέσεις ανθρώπου - μηχανής (και οι σχέσεις ανάμεσα στα διάφορα συνθετικά μιας μηχανής) διαμεσολαβούνται από μέσα που έχει καθιερωθεί να αποκαλούνται διασυνδέσεις (interfaces) ή διεπιφάνειες ή ενδιάμεσα ή μονάδες διασύνδεσης

μια διασύνδεση (interface) έχει διττό χαρακτήρα:

 

Η έννοια της διασύνδεσης αναφέρεται σε πράξεις μετάφρασης και σε σχέσεις επαφής ανάμεσα σε ετερογενή περιβάλλοντα

Συγκεντρώνει τις δύο διαστάσεις του γίγνεσθαι: την κίνηση και τη μεταμόρφωση

 

Αντικείμενο: επικοινωνία (ή μεταφορά) και διαδικασίες μετασχηματισμού απαραίτητες για την επιτυχία της μετάδοσης

Αναλαμβάνει το ρόλο επιφάνειας επαφής, μετάφρασης και διάρθρωσης ανάμεσα σε δύο χώρους, δύο είδη, δύο ποιοτικά διαφορετικές πραγματικότητες (π.χ. μετασχηματισμός από ένα κώδικα σε ένα άλλο, από το ψηφιακό στο αναλογικό, από το μηχανικό στο ανθρώπινο)

Ζώνη χωρισμού, διαπερατότητας και αναστρεψιμότητας, θέτει σε επαφή:

 

Στην πληροφορική μια διασύνδεση είναι μια τεχνολογική πλατφόρμα που διασφαλίζει την επικοινωνία (πραγματοποιώντας όλες τις απαραίτητες διεργασίες κωδικοποίησης, αποκωδικοποίησης και διαχείρισης της ροής πληροφοριών) ανάμεσα σε δύο διακριτά πληροφορικά συστήματα ή ανάμεσα σε ένα πληροφορικό σύστημα και ένα δίκτυο επικοινωνιών

 

 

Επικοινωνία ανθρώπου - μηχανής (user interface)

 

Το σύνολο του λογισμικού και των συσκευών ανάμεσα σε ένα πληροφορικό σύστημα και τους χρήστες του

 

Σύνολο από οπτικές ή και ακουστικές παραστάσεις που προβάλλει ο υπολογιστής μέσω του εκάστοτε εκτελούμενου προγράμματος προς το χρήστη με σκοπό τη καλύτερη επικοινωνία και συνεργασία ανθρώπου και μηχανής

Εντυπωσιακή εξέλιξη στη σύντομη ιστορία των νέων πληροφορικών τεχνολογιών

 

Το σημείο επαφής χρήστη και μηχανής, η διαχωριστική δηλαδή γραμμή, το κοινό ή διαμοιραζόμενο όριο ή σύνορο (shared boundary) ανάμεσα σε άνθρωπο και μηχανή

 

 

ο Edvac (Electronic Discrete Variable Computer) του John von Neumann και ο Macintosh των Steve Wozniak και Steve Jobs συνιστούν δύο δίκτυα διασυνδέσεων ολοκληρωτικώς διαφορετικά, αποτελούμενοι από διαφορετικά γνωστικά, αισθητηριοκινητικά και ανατομικά στοιχεία και έχοντας εντελώς αλλιώτικες πρακτικές διαμεσολαβήσεις με τις άλλες τεχνικές, τρόπους εργασίας, κλπ.

 

 

Επικοινωνία ανθρώπου - μηχανής στην εκπαίδευση:

 

1. διαγνωστικό

2. απόφαση

3. δημιουργία

4. αξιολόγηση

 

 

Επικοινωνία ανθρώπου - μηχανής: δύο προσεγγίσεις

Δύο προσεγγίσεις: διαφορετικές όψεις των σχέσεων του ανθρώπου με την τεχνική (J. Pomian, 1990)

επιχειρείται η όσο το δυνατόν πιο “φυσική” γλωσσική επικοινωνία μέσω του πληκτρολογίου ενώ την πρωτοβουλία για διάλογο έχει ο χρήστης αφού είναι αυτός που θέτει τα ερωτήματα στη μηχανή η οποία τα επεξεργάζεται συνήθως με τη βοήθεια ενός “μοντέλου χρήστη”

επιστέγασμα συνιστούν οι τεχνικές που έχουν αναπτυχθεί στα πλαίσια της τεχνητής νοημοσύνης (artificial intelligence), της γνωστικής ψυχολογίας (cognitive psychology) και της γλωσσολογίας

σχετικές επιτυχίες σε κάποιους γνωστικούς χώρους, τα όρια αυτός της προσέγγισης έγιναν γρήγορα εμφανή: η “διαλογική” προσέγγιση προσκρούει σε τεράστιες ενδογενείς δυσχέρειες και δεν επιτρέπει καμία απόκλιση από τη “νόρμα”, η οποία σε κάθε περίπτωση επιβάλλεται από τον προγραμματιστή

στόχος η αύξηση της λειτουργικότητας, η ευκολία χρήσης και η ταχύτητα διαλόγου

η αλληλεπίδραση οδηγείται από τη μηχανή (κάθε επιλογή του χρήστη έρχεται ως συνέχεια των προσφερόμενων από το μηχάνημα επιλογών)

η έμφαση μετατίθεται από την αλληλεπίδραση ενός προσώπου με ένα άλλο “πρόσωπο” (τη μηχανή) προς την προσομοίωση της αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον

οι έρευνες πάνω στην αλληλεπίδραση ανθρώπου - μηχανής (Human - Computer Interaction) έχουν σημειώσει σημαντικές επιτυχίες εξαιτίας των νέων δυνατοτήτων ζεύξης πολλών συσκευών (αλληλεπιδραστικά πολυμέσα) και φτάνει στο απόγειό της με την τεχνική της δυνητικής πραγματικότητας (virtual reality)

Συμπερασματικά

H τεχνολογία των υπολογιστών δεν μπορεί να χειρισθεί προς το παρόν παρά δεδομένα και σύμβολα πλήρως διασαφηνισμένα που τελούν υπό τον έλεγχο αυστηρών συντακτικών κανόνων

Δεν νομιμοποιεί συνεπώς παρά εκείνες τις γνώσεις που μπορούν να εισέλθουν στα παραπάνω πλαίσια ενώ επιστημολογικές στρατηγικές όπως:

δεν λαμβάνονται υπόψη από αυτή την τεχνολογία

 

Η επικοινωνία ανθρώπου - μηχανής με την έλευση των τεχνικών πολυμέσων, του εικονοστραφούς και του αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού έχει εντυπωσιακά βελτιωθεί

η δυνατότητα των υπολογιστών να αντιληφθούν τις ανθρώπινες πράξεις παραμένει πολύ περιορισμένη

 

 

1.2.4. Tα (δια)δίκτυα

πληροφοριακές λεωφόροι ή λαβύρινθοι στην αναζήτηση των γνώσεων;

(αναζήτηση μιας κοινοτικής παιδαγωγικής)

“H <<τηλεματική>>, σε αντίθεση με τον ηλεκτρισμό δεν θα διαβιβάζει ένα αδρανές ρεύμα, αλλά πληροφορία, δηλαδή εξουσία”.

Simon Nora, Alain Minc, “H πληροφοριοποίηση της κοινωνίας”, σελ. 11.

“Λεωφόροι της Πληροφορίας” (Information Superhightways)

Tο σύνολο όλων των τεχνικών, πληροφορικών και ανθρώπινων μέσων και πόρων που έχουν ως στόχο να κάνουν προσιτή σε όλους και πρακτικά παντού την πληροφορία σε κάθε της μορφή: κείμενα, δεδομένα, ήχους, εικόνες, κινηματογραφικό υλικό, εφαρμογές κλπ.

 

Η κατ’εξοχήν πολιτισμική πρακτική της κοινωνίας της επικοινωνίας με σημαντικές επιπτώσεις που άπτονται των τρόπων επικοινωνίας μεταξύ των χρηστών και πάνω απ’όλα των τρόπων εργασίας τους

Δομή και τεχνολογία ενός δικτύου

Πολυσημία της λέξης, συμβολισμοί και μεταφορές, διευκρινίσεις:

τρία επίπεδα στον ορισμό ενός δικτύου (P. Mousso, 1992):

α) δομή που χαρακτηρίζεται από τη σύνθεση ισότιμων από δικτυακή άποψη στοιχείων σε αλληλεπίδραση (κορυφές ή οι κόμβοι) χωρίς σταθερή ιεραρχική δομή

β) δομή ασταθούς διασύνδεσης μέσα στο χρόνο (η ίδια η δομή του δικτύου εμπεριέχει τη δυναμική του). Η προσθήκη νέων κόμβων στη δομή του δικτύου δεν επιβάλλουν τον επανασχεδιασμό και την εκ νέου παραμετροποίησή του, λογική απόρροια της μη ιεραρχικής οργάνωσής του.

γ) Η τροποποίηση της δομής διέπεται από κάποιους κανόνες. Η μεταβλητότητα της δομής που υπακούει σε κάποιες ενδεχομένως τροποποιήσιμες νόρμες, εξηγεί και τη λειτουργία του δομημένου σε δίκτυο συστήματος

Από τεχνική σκοπιά, είναι το σύνολο των μέσων (προσωπικοί υπολογιστές, μεγάλα υπολογιστικά συστήματα (mainframe), εκτυπωτές κλπ.) που συνδέονται μεταξύ τους με κανάλια μετάδοσης της επικοινωνίας

 

Oι παρεχόμενες υπηρεσίες και οι δυνατές εκπαιδευτικές χρήσεις τους

1. Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (E-mail)

καθιέρωσε το δίκτυο στη συνείδηση των χρηστών επιβάλλοντας σημαντικές αλλαγές στις λογικές που διέπουν τη συμπεριφορά του

 

2. Forums, συνομιλίες και διασκέψεις

συζητήσεις ή και διασκέψεις - με την ανάπτυξη και τη βοήθεια πολυχρηστικών συστημάτων - πάνω σε διάφορα θέματα, συμβουλευόμενοι τα μηνύματα και συμβάλλοντας στη συζήτηση με το δικό τους μήνυμα

3. Τηλεφόρτωση (μεταφορά αρχείων)

δυνατότητα μεταφοράς αρχείων από κάποιο υπολογιστικό σύστημα σε ένα άλλο

οι ανεκτίμητης αξίας βιβλιοθήκες πληροφοριών και ελεύθερου (free-ware) ή κοινολογισμικού (shareware) που έχουν δημιουργηθεί ανά τον κόσμο έχουν συμβάλλει σημαντικά στη διάδοση σημαντικού λογισμικού στους απλούς χρήστες

4. Ερευνα πληροφοριών

Το σύνολο της παρεχόμενης μέσω του δικτύου πληροφορίας συνιστά ένα τεράστιο όγκο δεδομένων η διαχείριση του οποίου καθίσταται λειτουργικά αδύνατη και πρακτικά αναποτελεσματική χωρίς την ύπαρξη ειδικών εργαλείων που θα επιτρέπουν την έρευνα και τον εντοπισμό των επιθυμητών στοιχείων (π.χ. WWW)

5. Πρόσβαση από απόσταση σε συστήματα πληροφορικής

Η επιστημονική και η εκπαιδευτική κοινότητα έχουν πρόσβαση σε υπερυπολογιστές που μόνο λίγα ερευνητικά ινστιτούτα και πανεπιστήμια είναι σε θέση να δημιουργήσουν και να συντηρήσουν

 

- Παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές προεκτάσεις των δικτύων

διαδικασία ανατροπής μιας ατομικής κουλτούρας που συνίσταται από τη συσσώρευση διακριτών γνώσεων

 

Aμεσες παιδαγωγικές εφαρμογές των δικτύων:

 

Kατ’αυτό τον τρόπο ανανεώνονται αρκετές στοιχειώδεις σχολικές λειτουργίες, δημιουργείται οικονομία χώρου και πηγών ενώ μειώνεται το κόστος και επιτυγχάνεται καλύτερη και πιστότερη διαχείριση των διασυνδεόμενων υπολογιστών

 

δεν αποκλείεται η ανάπτυξη νέων γνωστικών δεξιοτήτων που σχετίζονται:

 

Συμπερασματικά

οι μαθητές μπορούν να αναπτύξουν νέες, διαφορετικές των παραδοσιακών, σχέσεις επικοινωνίας

διευρύνεται η σχολική κοινότητα (επικοινωνία σχεδόν σε πραγματικό χρόνο καταργώντας τις αποστάσεις και την αναμονή που χαρακτηρίζει τους άλλους συμβατικούς τρόπους επικοινωνίας (όπως το απλό ταχυδρομείο)

ανανέωση της αλληλεπίδρασης ανάμεσα στα άτομα είτε ανάμεσα σε άτομα και ομάδες

αλληλεπιδραστικότητα στην επικοινωνία, δυνατότητα ανταλλαγής όχι μόνο κειμένων αλλά και κινούμενων εικόνων

πιο συστηματική διαχείριση των διάφορων διαθέσιμων πληροφοριακών πηγών, τον πολλαπλασιασμό των χρήσεων και της διαθεσιμότητάς τους

ανάπτυξη προσωπικών δραστηριοτήτων και χρήσεων

άξονες αξιοποίησης στην εκπαιδευτική διαδικασία:

η εξέλιξη των δικτύων και η επέκτασή τους στις υπό ανάπτυξη χώρες θα επιτρέψει την ανάδυση ενός επιστημονικοτεχνικού δυναμικού και πιθανώς θα παρεμποδίσει ή θα επιβραδύνει την επιστημονική μετανάστευσή του προς τις προηγμένες τεχνολογικά χώρες.

 

από τη σκοπιά του χρήστη

ραγδαία επέκταση των δικτύων σε πλανητικό επίπεδο

ο υπολογιστής βρίσκεται σε μια διαδικασία δημιουργίας “συνάψεων” σε πλανητική κλίμακα

αλλαγή της οργάνωσης της κοινωνίας

η διάδοση της πληροφορίας γινόταν με πυραμιδοειδή, ιεραρχική μορφή από “πάνω προς τα κάτω”, σήμερα, χάρη στα δίκτυα παρατηρείται η εμφάνιση κατανεμημένης και οριζόντιας πληροφορίας που διευθύνεται προς τα κέντρα λήψης των αποφάσεων

η υπόσχεση της άμεσης και σχεδόν χωρίς όρια επικοινωνίας

η ελαχιστοποίηση του κόστους και η ουτοπία της άμεσης πρόσβασης σε κάθε μορφή πληροφορίας

η τηλεματική θα επιδράσει πάνω στα μείζονα όργανα της κουλτούρας: τη γλώσσα όσον αφορά τις σχέσεις της με το άτομο και την κοινωνική του λειτουργία, τη γνώση ως προέκταση της συλλογικής μνήμης και ως μέσο για την ισότητα ή τις διακρίσεις ανάμεσα στις κοινωνικές ομάδες

Η εξέλιξη και το μέλλον των δικτύων

ο μελλοντικός υπολογιστής θα είναι στοιχείο του παγκόσμιου διαδικτύου παίζοντας το ρόλο της διασύνδεσης (interface) ανάμεσα στο χρήστη και στο σύνολο των παρεχόμενων από αυτό πληροφοριών, δυνητική πρόσβαση στην “καθολική βιβλιοθήκη της γνώσης”

η πρόσφατη ιστορία των τεχνολογικών επαναστάσεων δείχνει ότι οι καλές προθέσεις και τα μεγαλόπνοα σχέδια γρήγορα παραχωρούν τη θέση τους στη λογική της αγοράς και του κέρδους (Ph. Breton, 1992)

οι μελλοντικές επιλογές οργάνωσης των τοπικών δικτύων και των διαδικτύων θα εξακολουθήσουν να υιοθετούν την αποκεντρωτική δομή τύπου Internet, με χαμηλό κόστος για τους απλούς χρήστες ή θα επιλέξουν νέες δομές συγκεντρωτικού τύπου όπου θα πρυτανεύει η εμπορευματική λογική της μέγιστης αποδοτικότητας και του κέρδους;