|
ΗΥ 280: Θεωρία Υπολογισμού, Χειμερινό Εξ. 2025 |
Τα τέσσερα πρώτα σχέδια αποτελούν τέσσερις από τις έντεκα λιθογραφίες του Pablo Picasso στην σειρά λιθογραφιών με τίτλο Le Taureau [Wikipedia]. Το πέμπτο σχέδιο είναι μια φανταστική απεικόνιση στον κόσμο των πεπερασμένων αυτομάτων.
Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στη ϑεωρία του υπολογισμού — τον κλάδο της επιστήμης των υπολογιστών που επιδιώκει να κατανοήσει ποια προβλήματα μπορούν να επιλυθούν υπολογιστικά και πόσο αποτελεσματικά μπορούν να επιλυθούν. Για να μπορούμε να διατυπώνουμε αυστηρές και ακριβείς δηλώσεις σχετικά με τον υπολογισμό, χρησιμοποιούμε αφηρημένα μαθηματικά μοντέλα υπολογιστικών συσκευών, γνωστά ως μοντέλα υπολογισμού.
Η ανάπτυξη της ύλης γίνεται στα εξής επίπεδα:
Το μάθημα εισάγει ϑεμελιακές έννοιες σχετικές με το τι σημαίνει υπολογίζω και ποιες είναι οι δυνατότητες και οι περιορισμοί κάθε μοντέλου υπολογισμού. Περιλαμβάνει επίσης ϑεμελιώδη αποτελέσματα σχετικά με το κρίσιμο ερώτημα:
«Τι μπορούμε, αλλά και τι δεν μπορούμε να υπολογίσουμε;»
Οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι:
| Διδάσκων: | Κωνσταντίνος Βάρσος, varsosk [at] uoc [dot] gr | |
| Ώρες Γραφείου: | Δευτέρα 15:00-16:00 (H-301) | |
| Τρίτη 17:00-18:00 PM (Η-301) | ||
| Βοηθοί Διδασκαλίας: | Κωνσταντίνος Αναγνωστάκης, csdp1390 [at] csd [dot] uoc [dot] gr | |
| Μαρία-Μυρτώ Βίλλια, mvillia [at] ics [dot] forth [dot] gr | ||
| Εντίσα-Τζεορτζιάνα Κομοριτσάν, tzeortziana [at] csd [dot] uoc [dot] gr | ||
| Χριστίνα Μπρόζι, brozi [at] csd [dot] uoc [dot] gr | ||
| Γιώργος Ξανθάκης, gxanth [at] csd [dot] uoc [dot] gr | ||
| Μερκούρης Παπαμιχαήλ, merkourisp [at] csd [dot] uoc [dot] gr | ||
| Ώρες Διδασκαλίας: | Δευτέρα 13:00-15:00 (ΣΟ) | |
| Τρίτη 15:00-17:00 (ΣΟ) | ||
| Παρασκευή 13:00-15:00 (Α113)-Φροντιστήριο |
Σελίδα Μαθήματος: https://www.csd.uoc.gr/~hy280/. Η σελίδα το μαθήματος περιέχει την ύλη του μαθήματος, το πρόγραμμα των διαλέξεων, τις ασκήσεις, και άλλο πρόσθετο υλικό.
eLearn: https://elearn.uoc.gr/. Οι διαφάνειες του μαθήματος περιέχονται στην πλατφόρμα eLearn. Εκεί παραδίδονται και οι ασκήσεις του μαθήματος σε pdf.
| Ημερομηνία | Περιεχόμενο | Αναφορές |
|---|---|---|
| Διάλεξη 1: 22/9 | Μαθηματικό υπόβαθρο, Πεπερασμένα Αυτόματα | Sipser, Κεφ. 0, 1.1.1-1.1.3. Διαφ.: Lecture01.pdf |
| Διάλεξη 2: 23/9 | Πεπερασμένα Αυτόματα, Αιτιοκρατία | Sipser, Κεφ. 1.1.4-1.1.5, 1.2.1. Διαφ.: Lecture02.pdf |
| Φροντιστήριο 1: 26/9 | Πεπερασμένα Αυτόματα | Ασκ.: Tutorial01.pdf |
| Διάλεξη 3: 29/9 | Αιτιοκρατία | Sipser, Κεφ. 1.2.1. Διαφ.: Lecture03.pdf |
| Διάλεξη 4: 30/9 | Αιτιοκρατία, Κανονικές Εκφράσεις | Sipser, Κεφ. 1.2.2, 1.2.3, 1.3.1. Ισοδυναμία NFA με DFA. Διαφ.: Lecture04.pdf. Υλικό: Equivalence NFA DFA.pdf |
| Φροντιστήριο 2: 3/10 | Αιτιοκρατία | Ασκ.: Tutorial02.pdf |
| Διάλεξη 5: 6/10 | Κανονικές Εκφράσεις | Sipser, Κεφ. 1.3.2, 1.4. Διαφ.: Lecture05.pdf |
| Διάλεξη 6: 7/10 | Μη Κανονικές Γλώσσες | Sipser, Κεφ. 1.4. Θεώρημα Myhill-Nerode. Διαφ.: Lecture06.pdf. Υλικό: Myhill-Nerode.pdf |
| Φροντιστήριο 3: 10/10 | Κανονικές και Μη Κανονικές Γλώσσες | Ασκ.: Tutorial03.pdf |
| Διάλεξη 7: 13/10 | Γλώσσες Χωρίς Συμφραζόμενα | Sipser, Κεφ. 2.1.1-2.1.3. Διαφ.: Lecture07.pdf |
| Διάλεξη 8: 14/10 | Γλώσσες Χωρίς Συμφραζόμενα | Sipser, Κεφ. 2.1.4, 2.1.5. Διαφ.: Lecture08.pdf |
| Φροντιστήριο 4: 17/10 | Γλώσσες χωρίς Συμφραζόμενα | Ασκ.: Tutorial04.pdf |
| Πρόοδος: 8/11 14:00-17:00 | ||
| Διάλεξη 9: 20/10 | Αυτόματα Στοίβας | Sipser, Κεφ. 2.2 Διαφ.: Lecture09.pdf |
| Διάλεξη 10: 21/10 | Γλώσσες Χωρίς και Με Συμφραζόμενα | Sipser, Κεφ. 2.3 Διαφ.: Lecture10.pdf |
| Φροντιστήριο 5: 24/10 | Αυτόματα Στοίβας | Ασκ.: Tutorial05.pdf |
| Διάλεξη 11: 27/10 | Μηχανές Turing | Sipser, Κεφ. 3.1 Διαφ.: Lecture11.pdf |
Τα συγγράμματα του ΗΥ-280 Θεωρία Υπολογισμού είναι:
Ο ϐαθμός σας στο μάθημα ϑα καθοριστεί από την τελική εξέταση, τις εργασίες για το σπίτι, και μια προεραιτική πρόοδο. Πιο συγκεκριμένα, η συνολική ϐαθμολογία σας είναι
Βαθμός : 0.5 × ΤΕ + 0.3 × max{ΤΕ, Π} + 0.2 × ΦΑ,
όπου (ΦΑ) 3 υποχρεωτικά ϕυλλάδια ασκήσεων + 1 προαιρετικό (στο τέλος του εξαμήνου), (Π) Προαιρετική πρόοδος 08/11, και (ΤΕ) Τελική εξέταση.
Η συνεργασία και η συζήτηση αποτελούν ϑεμελιώδη στοιχεία για τη γέννηση ιδεών στην ακαδημαϊκή κοινότητα, και σας ενθαρύνουμε να συνεργάζεστε με τους συμφοιτητές σας για την αναζήτηση ιδεών και λύσεων στις ασκήσεις. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζετε τον τρόπο και την πηγή της βοήθειας που λάβατε για διάφορους λόγους, συμπεριλαμβανομένων της ακαδημαϊκής ακεραιότητας, της ηθικής, και της αξιοπιστίας. Προς αυτό, η χρήση ϐοηθών Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) επιτρέπεται μόνο για να σας ϐοηθήσει να κατανοήσετε το υλικό του μαθήματος, αλλά όχι για να λύνει τις ασκήσεις. Είναι απαραίτητο να δηλώνετε ϱητά πώς ακριβώς χρησιμοποιήσατε το εργαλείο ΑΙ. Η μη αναφορά της χρήσης Τεχνητής Νοημοσύνης συνιστά σοβαρή παραβίαση της ακαδημαϊκής ακεραιότητας και αντιμετωπίζεται αναλόγως!
Θέματα Παλαιότερων Ετών |
Σημειώσεις καθ. Γ.Φ. Γεωργακόπουλου: |